Vyslanci pro Paraple - Jiří Holíček - Kraj Olomoucký

30. 04. 2009 6:16:11
1. Co tě přimělo, stát se vyslancem pro Paraple? Byla to náhoda. Buldok, kolega z běžeckého oddílu, jenž v Parapleti zastupuje Moravskoslezský kraj, sháněl vyslance za poslední kraj, který ještě žádného neměl. Přirozeně jsem se jej zeptal, jaký kraj mu chybí a když jsem zjistil, že je to ten můj rodný a navíc se jedná o dobrou věc, nebylo co řešit.

Miloš Škorpil
2. Co si osobně myslíš o nadacích, přispíváš některé, když ano, které a jakou formou?
Myslím si, že nadace jsou velmi důležitou součástí občanské společnosti. Figurují tam, kde stát pomáhat nechce nebo nemůže. Líbí se mi, že každý se může svobodně rozhodnout, kam a komu peníze pošle, narozdíl od daní, o jejichž využití rozhoduje stát a který často podporuje také některé z nás, kteří jsou zdraví, ale nechce se jim pracovat. Mrzí mě, že narozdíl od mnoha evropských zemí včetně Slovenska není možné věnovat alespoň procento z odvedených daní nějaké nadaci nebo občanskému sdružení. Každoročně přispívám Lize proti rakovině, která se zabývá jejím výzkumem - to jsou ty žluté květinky, které na ulici nabízejí ke koupi mimochodem velmi pěkná děvčata. Posílám i dárcovské SMS, např. pro nadaci Člověk v tísni, nebo každoroční velikonoční sbírce na pomoc dětem.

3. Víš něco více o centru Paraple, kromě toho, že se pravidelně vždy v červnu pořádá Běh pro Paraple?
Předtím, než mi moje povědomí rozšířil Miloš Škorpil, věděl jsem o Parapleti pouze to, že pomáhá tělesně postiženým lidem (vozíčkářům) a že mediální tváři této nadace je Zdeněk Svěrák.

4. Co tě první napadne, nepřemýšlej, když potkáš handicapovaného člověka?
První, co mě napadne je, jaké já mám štěstí, že jsem zdravý a jaká shoda okolností se stane, že o něj přišel. A hned přemýšlím, zda a jak mu mohu pomoci, protože nikdy nevím, zda takovou pomoc nebudu potřebovat někdy i já. Myslím si, že je naší občanskou odpovědností o tyto lidi pečovat a snažit se je integrovat do společnosti, udělat všechno pro to, aby mohli žít normální život.

5. Motivuje tě to, jak se tito lidé dokáží vzepřít osudu a žít dál, nebo je lituješ?
Určitě mě to motivuje, věřím, že bych i já, pokud bych byl handicapovaný, mohl žít šťastný život. Jsou lidi, kteří jsou zdraví a jsou politováníhodní a naopak handicapovaní lidé, kteří se radují ze života a není důvod je litovat. Jsou však věci, které sami nedokážou a nemohou zůstat bez pomoci - my všichni jsme zodpovědni za to, aby každý handicapovaný člověk měl potřebné zázemí, které mu dá šanci žít šťastný život.

6. Co pro tebe představuje běh?
Běh je pro mě radost z pohybu, meditace i způsob života. Cítím v něm hlubokou přirozenost, která je člověku dána jako druhu už tisíce let. A těší mě, že ze všech živočišných druhů je člověk nejvytrvalejším a tím i nejlepším běžcem.

7. Jak dlouho běháš a co tě k běhání přivedlo?
Běhat jsem jako dítě nikdy neuměl a ani nechtěl, protože jsem nebyl sportovně nadané dítě a možná ani neměl štěstí na nikoho, kdo by mě pro nějaký sport nadchnul. S během jsem začal před dvěma lety na jaře, kdy moje hmotnost překročila 106 kg. Navíc jsem se necítil dobře a potřeboval změnu. Měl jsem málo volného času a hledal aktivitu, která mi něco přinese a nebude mě stát víc, než půlhodinku denně. Na serveru IDNES začal vycházet běžecký seriál pro začátečníky, který vyžadoval právě jen 30 minut denně. Začal jsem s chůzí kombinovanou 1 minutou běhu a protože jsem předepsaný tréninkový plán dodržoval, kila i kondice se začala pohybovat navzájem nepřímou úměrou. Pamatuji si jednu radu, která mi utkvěla v paměti: běhejte pouze takovým způsobem a tak dlouho, jak je vám to příjemné. Jsem za to rád - měl jsem štěstí, že běhání mě už od začátku bavilo, nikdy mě nebolelo ani jsem kvůli němu jinak nestrádal. Za 12 týdnů tohoto běžeckého programu jsem uběhl 60 minut v kuse a zhubl 10 kg, aniž bych omezil svoji stravu. Takový začátek přeji každému, kdo má málo času, chce si zlepšit svoji kondici a přitom se cítit dobře.

Co podle tebe může běh a běhání člověku dát - přinést?
Určitě spoustu radosti ze života. Člověk si narozdíl od sezení u televize uvědomí, že žije a raduje se v každé vteřině tohoto pohybu. Jako u jakékoliv aktivity, kterou chceme umět, je však třeba začít a běhání věnovat pravidelně, aby radost byla dlouhá, intenzivní a aby nebolela.

8. Máš nějaký slogan - heslo, kterým budeš lidi z kraje, za nějž běžíš jako vyslanec pro Paraple, motivovat k tomu, aby podpořili tvou snahu vybrat na konto Paraple co nejvíc korunek? Případně jak zní?
Pomož druhému a pomůžeš i sobě.

9. Máš nějaký nápad, kterým by se dalo pomoci nadaci pro Paraple i jinak, než tímto konkrétním způsobem? Máš-li, sem s ním.
Napadla mě myšlenka dárcovských SMS, kterým by mohli lidé přispět technicky snadněji, než převodem na účet. Pokud může někdo s realizací pomoci, budu rád a předpokládám, že Paraple také.

10. Kdybys chtěl někoho pozvat na návštěvu kraje, v němž žiješ, za nějž běžíš, čím bys ho lákal? Co je pro tento kraj typické, co se jinde nevidí?
Všeobecně se ví, že Olomouc je jedním z nejkrásnějších měst v Česku a Jeseníky druhým nejvyšším pohořím v celé zemi. Většina lidí ale netuší, že v olomouckém kraji se nachází největší vojenský újezd v zemi - Libavá. Jde o obrovské území bez osídlení a infrastruktury, kde se rozléhají tisíce hektarů divoké a nespoutané přírody. Vrcholy kopců sahají až 700 metrům nad mořem, hluboké lesy na západě území spadají do kaňonu řeky Bystřice, z vrcholku Bílého Kamene lze přehlédnout půlku Moravy. Uprostřed lesů na východ od Města Libavá se nachází opuštěný, částečně zrekonstruovaný barokní kostel v poutním místě Stará Voda. Tohle území se veřejnosti otevírá jen jednou ročně, 1.5. v rámci akce Bílý kámen, díky níž je možné si vojenský újezd projít pešky, na kole nebo autobusem.

Autor: Miloš Škorpil | čtvrtek 30.4.2009 6:16 | karma článku: 8.22 | přečteno: 911x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 64 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 13.23 | Přečteno: 132 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 115 |

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 38.12 | Přečteno: 924 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 34.18 | Přečteno: 3427 | Diskuse
Počet článků 133 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1494
Běžec, poradce a propagátor běhání a zdravého životního stylu. třikrát oběhl Českou republiku, úspěšně zdolal Spartathlon – běh z Athén do Sparty, drží řadu rekordů v netradičních sportovních disciplínách. Každý týden vede tréninky v pražské Stromovce a ve fitku Školka na Praze 4 – Chodov a přestože ho nejvíce zaměstnává jeho Běžecká škola, nenechá ho lhostejným nic co se kolem něj ve světě děje.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...